Luisteroefening: kom tot rust

De volgende dagen mag jij weer luisteren naar een ontspanningsoefening.

Vorige keer legden we de focus op je lichaam, vandaag gaan we focussen op onze interne rust. We gaan zoeken naar onze ademhaling.

Je zal zien dat die ontspanningsoefening echt betrekking heeft op de drie belangrijke pijlers:
eet-leef-relax.

Ga ergens rustig zitten, geniet ten volle van de oefening en koppel erna even terug. 

Hoe?

Op een heel bewuste manier.

Neem oortjes of een hoofdtelefoon zodat je echt het gevoel van nabijheid ervaart.

Ga je ergens ontspannen zetten of leggen. Probeer niet in je bed te gaan liggen, dan ben je té ontspannen! :)

Luister gewoon zo bewust mogelijk en maak je hoofd leeg tijdens de oefening. Focus enkel op de stem en voel wat er tijdens de oefening in je opkomt. Kies een tijdstip en probeer je er elke dag aan te houden. Op die manier kan het een echte gewoonte worden.

Kies ervoor om je omgeving uit te schakelen. Zie dat je geen afleiding hebt, zet je gsm af, doe de deur toe en wees mild voor jezelf. 

Waarom?

Je zal merken dat je echt een soort rust vindt in je hoofd.
Je kan terug helder nadenken, kan je prioriteiten stellen en kan je dag beter maken. Je zal zien dat de oefeningen zich vaak niet beperken tot het luisteren alleen, maar dat je de oefening heel de dag met je meedraagt.

Door de oefening doorheen de dagen te herhalen zal je snel merken dat oefening wel echt kunst baart. Je zal pas na enkele keren merken wat de oefening met je doet en op die manier ook anders kijken naar dagdagelijkse zaken, en dus ook de drie pijlers 'eet, leef en relax'.