Hoe je overal je mindfulness oefeningen kunt doen en zo altijd ontspannen blijft

11-08-2021

Waarom Mindfulness?

Een overvol hoofd is een gevoel dat we allemaal kennen. We hebben to-do lijstjes, proberen te onthouden dat we vooral niet mogen vergeten de vuilzak buiten te zetten en dan schiet het je plots te binnen dat je morgen niet mag vergeten een belangrijke mail te verzenden.

We hebben het allemaal druk en proberen zoveel mogelijk te doen op een zo kort mogelijke tijd. Als gevolg dwalen er voortdurend gedachten door ons hoofd en vinden we nooit echt rust.

Mindfulness kan je hier bij helpen. Het brengt ontspanning in je hoofd. Bovendien kan je het ook zelf, thuis leren zonder dat je hiervoor per se naar een vast lesuur moet gaan.

Wat is Mindfulness?

Mindfulness leert je te leven in het Nu. Het helpt je om bewuster te zijn van wat je doet en het leert je de dingen te accepteren zonder (voor)oordeel.

Veel mensen denken bij Mindfulness voornamelijk aan meditatie. En inderdaad, meditatie is een belangrijk onderdeel. Dit wil nu niet meteen zeggen dat je iedere dag een uur moet mediteren. Het hoeft niet altijd een lange sessie te zijn. En zeker in het begin gaat je dat niet lukken. Mediteren moet je immers leren.

Het doel van mediteren is dat je even stopt met je vele taken en een moment neemt om tot rust te komen en je volledig in het Nu te plaatsen. Er zijn verschillende vormen van meditatie. Zo kan je al zittend je aandacht naar je ademhaling brengen, je kan een bodyscan uitvoeren of je kan kiezen voor loopmeditaties.

Hoe Mindful doorheen je dag gaan?

Mindfulness kan je gelukkig ook doorheen je dag uitoefenen. Zoals ik al aangaf, je hoeft niet elke dag een uur te mediteren. Er zijn verschillende oefeningen die je tijdens je dagelijkse taken kan uitoefenen. Hieronder geef ik enkele voorbeelden.

1 Maak en eet heel bewust je maaltijd. Jawel, koken en eten kunnen Mindful activiteiten zijn. Focus je op de texturen wanneer je het eten klaarmaakt. Welke geuren komen er vrij? Wat zie je gebeuren wanneer je het eten verhit?

Eet je maaltijd niet voor de tv of de computer maar zet je op een rustige plaats en concentreer je volledig op wat je eet. Wat proef je? Welke textuur heeft je eten? Vergeet ook niet goed te kauwen. Het versterkt de smaak en heeft nog eens heel wat gezondheidsvoordelen ook. Tel bijvoorbeeld hoe vaak je kauwt. Aangeraden wordt at je 40 keer kauwt op één hap eten.

2 Wees Mindful op je werk door de tijd te nemen om je werk voor te bereiden. Vlieg niet meteen in de eerste beste taak die je kan bedenken, maar installeer je aan je bureau en overloop welke taken je te wachten staan. Stel prioriteiten en organiseer je werk. Zo voorkom je dat je hoofd overloopt met ditjes en datje die je vooral niet mag vergeten. Maak eventueel fysieke to-do lijstjes. Dit kan op papier, maar er bestaan tegenwoordig ook heel wat nuttige apps en programma's die je hierbij kunnen helpen.

3 Neem af en toe bewust adem. Meerdere studies hebben al aangetoond dat onze ademhaling invloed heeft op ons stressniveau. Neem dus geregeld een momentje de tijd om je bewust te worden van je ademhaling. Adem een paar keer diep in en uit. Zeker wanneer je het gevoel hebt dat het je allemaal even teveel wordt, kan het helpen om bewust adem te halen.

Er zijn nog heel wat andere mogelijkheden om Mindful te zijn in je dagdagelijkse leven. Zo kan je ook andere routinetaken met volle aandacht uitoefenen, alsof je ze voor de eerste keer doet. Je kan een moment nemen om je bewust te worden van de geluiden om je heen of je kan je volledig laten opgaan in een hobby. Zolang je je volledig in het Nu plaatst ben je Mindful aanwezig.

Hoe kan Mindfulness helpen?

Er werd bewezen dat Mindfulness één van de beste remedies is tegen (terugkerende) depressie. Het helpt je om te gaan met je negatieve gedachten en emoties.

Veel therapieën focussen op het positief maken van je gedachtenpatronen en het ondernemen van actie. Hierbij wordt vaak vergeten om de depressie te aanvaarden en echt te voelen. Er wordt ons geleerd om alle negativiteit te onderdrukken waardoor ze steevast op een ander moment weer de kop op steekt.

Mindfulness staat ons toe de depressie lichamelijk te voelen en leert ons hiermee om te gaan. Belangrijk is om de emoties en gevoelens niet te onderdrukken of te veroordelen. Je leert om niet te reageren op de negativiteit en deze gewoon aan jezelf voorbij te laten gaan.

Ik wens je alvast veel sterkte in deze moeilijke tijden. Geloof ook in jezelf.

Veel liefs,

Bettina!

Wil je meer weten over Mindfulness?