'Anti-Stress & Relax Programma

Week 3

Haat, kwaad worden,... het zijn zaken waar wij niet zo goed mee omkunnen. We willen overal controle over, maar als je het bekijkt, lukt ons dat nergens.

Dé regel die we de vorige sessie bekeken hebben is dat je van dat idee af moet. Probeer niets te controleren, plaats geen verwachtingen and so on.

Maar je emoties, die moet je wel onder controle houden, en dat is makkelijker dan je denkt. Door je er bewust van te worden zet je de eerste stap. Je normale patroon doorbreken is de tweede stap.

Kwaad worden doen we te pas en te onpas, en dat moet veranderen. Vanaf nu moet je je bewust worden van je haat en kwade gevoelens, en ze de volgende vragen voorleggen:

  • los ik het probleem op door kwaad te worden?

o Indien ja: is de persoon waar ik nu ruzie mee stook de veroorzaker?

  • Indien ja: kan ik dat niet op een meer diplomatische manier oplossen? Door kwaad te worden, en dus aanvallend en agressief te zijn, plaatst die andere persoon zich meteen in een verdedigende houding, wat er meestal voor zorgt dat er of een hoog oplopende ruzie komt, of een situatie van mijding, waardoor het probleem niet opgelost raakt.
  • Indien neen: wees dan niet kwaad. Koppel je los van je negatieve gevoelens en los ze een andere keer op. Dit is niet het juiste moment, en je staat niet voor de juiste persoon.

o Indien neen: dan is kwaad worden niet meer dan een verspilling van oh zo kostbare energie. Als je er je probleem niet mee oplost, dan heeft het toch geen zin dat je kwaad bent? Probeer daar aan te denken, en leg het probleem meteen bij je neer.

Die kwaadheid opzij zetten is makkelijker dan het lijkt. Van de moment dat je je patroon doorbreekt en je er bewust van wordt, is het zeer simpel.

Je kan het patroon als volgt proberen te doorbreken. Vanaf nu, telkens je op iemand kwaad zal worden (enkele seconden voor je uitvliegt) zeg je: Olifant (als in: ik maak van een mug een olifant) in jezelf. Dit zet je gedachten even op een ander spoor en doorbreekt het patroon.

Het klinkt raar, maar het werkt. Na "olifant" stel je bovenstaand schema als vraag. Je zal zien dat je plots in 9 van de 10 gevallen niet meer kwaad zal worden. Eens je patroon doorbroken is zal het makkelijker zijn je kwaadheid opzij te zetten.

Is het je trouwens al voorgevallen dat je ruzie aan het maken bent, maar op de duur niet meer weet waarom? Je weet enkel nog dat JIJ gelijk had en dat JIJ moet winnen?

Belachelijk, toch?

Dat zal deze sessie veranderen. Als je minder kwaad wordt krijg je de volgende gunstige effecten:

  • Je gaat gelukkiger door het leven
  • Andere mensen zien je niet als een zuurpruim en doen vriendelijker (het gaat hier niet om wat andere mensen van je denken, dat is nooit belangrijk. Wel om hoe ZIJ tegen JOU reageren).
  • Je verspilt minder energie
  • Je piekert minder over problemen, legt haat makkelijker naast je neer en hebt bijgevolg minder angst.

Huistaken

  • zoals tijdens de sessie besproken zal je deze week opschrijven wanneer je kwaad bent, en daaronder noteren hoe je had moeten reageren. De volgende keer reageer je dan op die manier
  • blijf naar je relaxatieCD luisteren
  • Blijf op je voeding letten (geen cafeïne) en sport voldoende.
  • Herbeluister 1x naar een vorige sessie
  • Denk voor jezelf eens na wat de belangrijkste punten per sessie waren die je totnutoe beluisterd hebt. Zit je met gaten in je geheugen, dan herbeluister je die sessie.

Enkel door herhaling kan je kennis kweken, enkel door herhaling zal je kennis omzetten in daden en acties, en vooruit geraken.

Fijn dat je nog naar dit programma aan het luisteren bent. De gevolgen zullen weldra voelbaar zijn.